Sendikaların, adalet çalışanlarıyla ilgili 7. Dönem Toplu Sözleşme teklifleri Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına sunuldu

Kamu görevlilerinin önümüzdeki iki yıl boyunca ekonomik, özlük ve sosyal haklarının görüşüleceği 7. Dönem Toplu Sözleşmesi kapsamında kamu görevlileri sendikalarınca adalet çalışanlarıyla ilgili olarak hazırlanan 7. Dönem Toplu Sözleşme teklifleri Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına sunuldu.

ADALET.GEN.TR olarak adalet çalışanlarıyla ilgili bu talepleri sizler için derledik:

BÜRO MEMUR-SEN tarafından Adalet Çalışanlarıyla İlgili Sunulan 7. Dönem Toplu Sözleşme Teklifleri

  • Zabıt kâtibi ve mübaşirlerin ek ödeme ve tazminat oranları

Madde 14-

(1) 2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (III) sayılı Cetvele göre zabıt katibi ve mübaşir kadrolarında bulunanların dereceleri itibarıyla yararlanmakta oldukları tazminat oranlarına 50 puan ilave edilir.

(2) 657 sayılı Kanunun 4/B maddesi kapsamında istihdam edilen sözleşmeli zabıt katibi ve mübaşirlerin ek ödemeleri 50 puan artırımlı ödenir.

GEREKÇE: 6. Dönem toplu sözleşmede mübaşirlerin özel hizmet tazminatı oranlarının 7 puan artırımlı ödeneceği hüküm altına alınmıştı. Bu oranın parasal karşılığı ise aylık yaklaşık 339 TL dir. Belirtilen tutarın söz konusu personelin çalışma şartlarının zorluğu, karşılaştıkları risklerin yüksekliği dikkate alındığında yetersiz kaldığı aşikar olup, az da olsa ilave bir artış daha yapılmak suretiyle bu tutarın aylık 1.453 TL ye çıkarılması talep edilmektedir.

Ayrıca mübaşirlerin Genel İdare Hizmetleri Sınıfına geçirilmesiyle düşük derecelerde mübaşir – zabıt katibi arasında zabıt katipleri aleyhine maaş farkı oluşmuştur. Bu farkın giderilmesi amacıyla zabıt katiplerinin tazminat oranlarının da artırılması gerekmektedir.

Adliyelerde aynı zamanda 4/B kapsamında sözleşmeli zabıt katibi ve mübaşir istihdam edilmekte olup, bu personel aynı unvandaki kadrolu personel ile aynı görevleri ifa etmektedir. Aynı işi yapan kadrolu ve sözleşmeli personel arasındaki maaş farkı giderilerek çalışma barışı korunmalı, personelin motivasyonu artırılmalıdır. Tazminat ve ek ödemede yüzde 50 oranındaki artış 2.421 TL dir.

 

  • Nöbet ücreti

Madde 26-

(1) Mahkemelerde ve Cumhuriyet savcılıklarında nöbet tutan personele tutulan her nöbet için 500 gösterge rakamının memur aylık katsayısıyla çarpımı tutarında nöbet ücreti ödenir. Bu ücret resmi tatil günleri ile dini bayramlarda tutulan nöbetler için bir kat artırımlı ödenir. Bu kapsamda nöbet ücreti verilenlere aynı süreler için 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 17 nci maddesi uyarınca ayrıca fazla çalışma ücreti ödenmez. Bu maddeye göre her ay en fazla 20 gün için ödeme yapılabilir.

GEREKÇE: 2802 Sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunun 5435 Sayılı Kanun ile değişik 54. Maddesi ve Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu’nun 29.12.2005 tarih 904 sayılı kararı uyarınca mesai saatleri bittikten sonra, Adalet Hizmetlerinin en iyi şekilde yerine getirilebilmesinin temini bakımından nöbetin nerede ve ne şekilde tutulacağına ilişkin nöbet listesi mahkeme hakimleri ve mahkeme personeli için Adli Yargı İlk Derece Mahkemesi Adalet Komisyonu Başkanlıkları tarafından, Cumhuriyet Başsavcılığı birimlerinde çalışan personel için ise Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından tanzim edilmektedir.

Mahkemelerde nöbet tutan, Zabıt Katipleri ve Mübaşirler için düzenlenen nöbet çizelgelerinde ismi geçen personel, çizelgede kendisine belirlenen nöbet gününde nöbetini tutar, nöbet tutma eylemi, ilgili personelin Adli Yargı İlk Derece Mahkemesi Adalet Komisyonu Başkanlığı tarafından belirttiği saatte başlar ve biter. Yani; hangi personelin hangi gün ve hangi saatler aralığında nöbet tutanağının tespiti daha önceden ilgili personelin bağlı bulunduğu Adli Yargı İlk Derece Mahkemesi Adalet Komisyon Başkanlığı tarafından belirlenir.

Savcılık biriminde çalışan personel için ise, Cumhuriyet Başsavcılığı ilgili personelinin nöbet günlerini düzenleyen çizelgeyi hazırlar ve ilgili personel nöbetinin başladığı günde nöbetini tutar ve nöbeti bittiğinde nöbetini kendisinden sonraki nöbetçi personele devreder.

Nöbet konusunda, özellikle vurgulanması gereken husus; personel nöbet tutarken mesai saatini, dini veya resmi günleri gözetmeksizin nöbet tutmaktadır, tıpkı Sağlık Bakanlığı personelinin nöbet tutan personeli gibi gerekirse gecenin bir vaktine kadar nöbet tutmaktadır; ancak Adalet Bakanlığı’nın nöbet tutan personeli maalesef Sağlık Bakanlığı personeli gibi çağdaş uygulamalar ile karşılaşmamaktadır, adeta çağdışı uygulamaların muhatabı olmaktadır şöyle ki; bir adalet personeli düşünün ve bu adalet personelinin nöbeti sabaha karşı saat 6.00’da gibi bitmiş olsun, o adalet personelinin işe başlama saati 1 gün istirahat sonra çalışmak değildir veya 2 gün istirahat sonra çalışmak değildir, o personel sabaha karşı 6.00’da biten nöbetinden sonra o gün mesai kaçta başlıyor ise gelir işine başlar ve bu böyle devam eder.

Bu itibarla angarya yasağı dikkate alınarak nöbet tutan personelin emeğinin karşılığının ödenmesi gerekmektedir.

Teklifimiz ile talep edilen nöbet ücreti tutulan nöbet başına;

Mesai günlerinde 255 TL,

Tatil günlerinde 510 TL dir.

 

  • Mahkeme uzmanlığı, müdür yardımcısı ve şef kadrosu

Madde 34-

(1) Yargı reformu kapsamında ihdas edilecek mahkeme uzmanı kadrolarına yapılacak ilk atamaların Bakanlık teşkilatı içinde 4 yıllık yükseköğrenim görmüş personelin katılacağı kurum içi sınav sonucunda başarılı olanlar arasından yapılması için çalışma yapılacaktır.

(2) Adliyelerde müdür yardımcısı ve şef kadrosu ihdası için çalışma yapılacaktır.

GEREKÇE: Adalet teşkilatında görevli personel mahkemelerde yürütülen her türlü işlem ile yargı sisteminin işleyiş süreçleri konusunda gerekli deneyime ve uzmanlık bilgisine sahiptir. Oluşturulacak uzmanlık kadrolarına dışardan atanacak personelin eğitilip yetiştirilmesi ve sisteme kazandırılması uzun zaman alacak olup, ilk aşamada yargı sistemi konusunda deneyim ve birikim kazanmış eğitimli personelden yararlanılması zaman ve kaynak tasarrufu sağlayacaktır.

Adliyelerde idari hizmetler yazı işleri müdürü ve zabıt katipleri tarafından yerine getirilmekte ara kademe bulunmamaktadır. Kıdemli personele kariyer imkanı getirilmesi, hizmetlerin daha etkin ve verimli bir şekilde yerine getirilmesi için yazı işleri müdürlüğü altında müdür yardımcısı ve şef kadrosu ihdas edilmesi gerekli görülmektedir.

 

  • Bazı personelin tazminat oranları

Madde 36-

(1) 17/04/2006 tarihli ve 2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (III) sayılı Cetvelin (F) Adalet Hizmetleri Tazminatı Başlıklı bölümünün;

  1. Sırasının (g) bendinin birinci satırında yer alan, “1-4üncü dereceli kadrolara atanmış olanlar” ibaresi, “1, 2 ve 3 üncü dereceden aylık alanlar” olarak; ikinci satırında yer alan “1-4 üncü derecelerden aylık alanlar” ibaresi, “4 üncü dereceden aylık alanlar” olarak uygulanır.
  2. Sırasının birinci satırında yer alan, “1-4 üncü derecelerden aylık alanlar” ibaresi, “1, 2 ve 3 üncü derecelerden aylık alanlar …. 75” olarak uygulanır. Aynı sıra kapsamına giren ve 4 üncü dereceden aylık alanların tazminat oranı yüzde 65 olarak uygulanır.
  • 2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (III) sayılı Cetvelin (F) Adalet Hizmetleri Tazminatı Başlıklı bölümünün mülga 2 nci sırası aşağıdaki şekilde uygulanır.

“2- Genel İdare Hizmetleri ve Yardımcı Hizmetler Sınıfları dışındaki diğer hizmet sınıflarına göre tazminat alanlardan;

  • 1-4 üncü derecelerden aylık alanlara yüzde .. 22,
  • 5-9 uncu derecelerden aylık alanlara yüzde .. 20, – Diğer derecelerden aylık alanlara yüzde ..15”

GEREKÇE:       Birinci fıkranın (a) bendi gerekçesi;

Genel İdare Hizmetleri Sınıfı kapsamındaki memurlara verilecek özel hizmet tazminat tutarı belirlenirken; müdür, sayman, müdür yardımcısı, sivil savunma uzmanı, uzman, şef, programcı, çözümleyici ve zabıt katiplerinde aylık alınan dereceler esas alınırken, infaz koruma memurları ile diğer memurlarda (mübaşir gibi) kadro dereceleri esas alınmıştır. Aylık derecesi bakımından yüksekokul mezunu her memur 1. dereceden aylık alabilmekte, ancak özellikle 1, 2, 3 ve 4. derecelerde kadro ihdas edilmemesi sebebiyle aynı memurlar bu derecelere atanamamaktadır. Örneğin zabıt katibi, memur, mübaşir yüksek okul mezunu ise 1. dereceden aylık alabilmekte ancak kadro derecesi 5. dereceden daha ileriye gitmemektedir. Teklifimiz ile aylık dereceleri 1-4 olan ancak, öğrenim durumlarına göre yükselebilecekleri derecelerde kadro ihdas edilmediğinden kadro dereceleri 4 ve daha aşağıda bulunan personelin mağduriyetleri giderilecektir. Düzenleme ile 1, 2 ve 3. Dereceden aylık alan ama kadro derecesi zorunlu olarak 5 olan (Mübaşir gibi) personelin tazminat oranları 42 puan artacaktır. Bu artışın parasal karşılığı ise 2034 TL dir. Mevcut durumda;

“g- Diğerlerinden (yukarıdaki sıralardan faydalanamayanlardan);

  • 1-4 üncü dereceli kadrolara atanmış olanlar…………………………………………… :……. 100
  • 1-4 üncü derecelerden aylık alanlar …………………………………………………. : 58
  • 5-9 uncu derecelerden aylık alanlar…………………………………………………… : 56
  • Diğer derecelerden aylık alanlar……………………………………………………….. : 54”

Olarak uygulanmakta iken teklifimiz ile bu oranların;

“g- Diğerlerinden (yukarıdaki sıralardan faydalanamayanlardan);

  • 1, 2 ve 3 üncü dereceden aylık alanlar………………………………………………. : 100
  • 4 üncü dereceden aylık alanlar ………………………………………………………. : 58
  • 5-9 uncu derecelerden aylık alanlar…………………………………………………… : 56
  • Diğer derecelerden aylık alanlar……………………………………………………….. : 54”

Olarak uygulanması amaçlanmaktadır. Bu düzenlemeden kapsamdaki kurumlarda görev yapan özellikle mübaşir unvanlı personel yararlanacaktır.

Mevcut durumda yüksekokul mezunu 1, 2, 3. Derecelerden aylık alan zabıt katipleri yüzde 100 oranında Adalet hizmetleri tazminatı alırken aynı durumdaki mübaşir toplu sözleşme ile yapılan artış dahil yüzde 65 oranında tazminat almaktadır.

Birinci fıkranın (b) bendi gerekçesi;

Teklifimiz ile ayrıca Yardımcı Hizmetler Sınıfı kapsamındaki personelin tazminat oranları ile GİH sınıfı kapsamındaki personelin tazminat oranları arasında açık bir dengesizlik bulunduğundan YH sınıfına dahil personelin tazminat oranlarının 1, 2 ve 3. derecelerden aylık alanlar için yüzde 75; 4. dereceden aylık alanlar için yüzde 65 olarak uygulanması sağlanacaktır. Bu oranlar halen 1, 2 ve 3. derecelerden aylık alan zabıt katipleri için yüzde 100, 4. dereceden aylık alan zabıt katipleri için yüzde 75 olarak uygulanmaktadır. Diğer kurumlarda özel hizmet tazminatı ödenen her iki sınıf arasındaki fark ise yüzde 5 civarındadır. Mevcut durumda;

“3- Yardımcı Hizmetler Sınıfında bulunanlar ile Teknik Hizmetler Sınıfında bulunup da Teknik

Hizmetler Bölümündeki Özel Hizmet Tazminatından yararlanamayan diğer personelden;

  • 1-4 üncü derecelerden aylık alanlar………………………………………………….. : 56
  • 5-9 uncu derecelerden aylık alanlar………………………………………………….. : 55
  • Diğer derecelerden aylık alanlar………………………………………………………. : 53”

Uygulanmakta iken teklifimiz ile bu oranların;

3- Yardımcı Hizmetler Sınıfında bulunanlar ile Teknik Hizmetler Sınıfında bulunup da Teknik

Hizmetler Bölümündeki Özel Hizmet Tazminatından yararlanamayan diğer personelden;

-1, 2 ve 3 üncü derecelerden aylık alanlar         :           75

– 4 üncü dereceden aylık alanlar …………………………………………………….. :     65

-5-9 uncu derecelerden aylık alanlar……………………………………………………. :… 55

-Diğer derecelerden aylık alanlar………………………………………………………… : 53

Olarak uygulanması amaçlanmaktadır.

Teklifimiz ile tazminat oranı % 56’dan % 75’ e yükselenler için 920 TL, % 56’dan yüzde 65’e yükselenler için 435 TL artış sağlanacaktır.

İkinci fıkranın gerekçesi;

Son olarak adliyelerde GİH ve YH sınıfları dışındaki kadrolarda istihdam edilen personel adalet hizmetleri tazminatından yararlanamamaktadır. Bu durumdaki personele (örneğin teknisyen) özel hizmet tazminatı ödenmektedir. Çalışma şartlarının ağır olması, iş yoğunluğu, maruz kalınan riskler dikkate alınarak Adalet Hizmetleri Tazminatı oranları görece Özel Hizmet Tazminatı oranlarından daha fazla olacak şekilde belirlenmiştir. Adliyelerde görev yapmakla birlikte Adalet Hizmetleri Tazminatı ödenmeyen personele de çalışma şartlarının ağırlığı dikkate alınarak almakta oldukları özel hizmet tazminatlarına ilave olmak üzere cüzi miktarda tazminat ödenmesi çalışma barışının korunmasına katkıda bulunacaktır. Geçmişte 2012 yılına kadar bu ödeme yapılmaktayken 666 sayılı KHK ile yürürlükten kaldırılmıştır.

 

  • Emanet Bürosunda görev yapan zabıt kâtiplerinin İş Riski Tazminatları

Madde 105-

(1) Adalet Bakanlığı emanet bürolarında Zabıt Katibi kadrosunda görev yapanların İş Riski Tazminatları %50 artırımlı ödenir.

GEREKÇE: Emanet Memurlarıyla aynı yer ve sorumluluk çerçevesinde görev yapan emanet bürolarındaki Zabıt Katibi kadrosunda görev yapanlar, emsallerine göre düşük maaş almaktadır. Görev yaptıkları yer itibariyle ilaveten maruz kaldıkları iş stresi ve riskinin karşılığı İş Riski Tazminatlarının artırımlı ödenmesi talep edilmektedir.

 

  • İcra Kâtibi Özel Hizmet Tazminatı

MADDE 112-

(1) 17/4/2006 tarihli ve 2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (II) sayılı cetvelde zabıt katibi kadrolarında bulunanlar için öngörülen özel hizmet tazminatı aynı derece ve oranlarla Adalet Bakanlığı icra katibi kadrosu için de uygulanır.

GEREKÇE: Adalet Bakanlığı bünyesinde birlikte görev yapan personelden icra katibi ve zabıt katibi kadroları arasında 1-4 dereceden aylık almalarında 17/4/2006 tarihli ve 2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Karara ekli (II) sayılı cetvelde öngörülen özel hizmet tazminatları arasında 13 puan fark olduğu görülmektedir.

Zabıt Kâtiplerinden;

-1, 2 ve 3 üncü dereceden aylık alanlar………………………………………………………. :…………………………………………………………………………………………………………… 100

  • 4 üncü dereceden aylık alanlar………………………………………………………………. : 75
  • 5-9 uncu derecelerden aylık alanlar…………………………………………………………. : 56
  • Diğer derecelerden aylık alanlar……………………………………………………………… : 54

Diğerlerinden (yukarıdaki sıralardan faydalanamayanlardan);

  • 1-4 üncü dereceli kadrolara atanmış olanlar………………………………………………. : 100
  • 1-4 üncü derecelerden aylık alanlar ………………………………………………………… :     58
  • 5-9 uncu derecelerden aylık alanlar…………………………………………………………. : 56
  • Diğer derecelerden aylık alanlar……………………………………………………………… : 54

Yapmış olduğumuz teklifle çalışma barışının sağlanması amacıyla bu farkın giderilerek İcra kâtiplerinin de zabıt kâtipleriyle aynı özel hizmet tazminatını almaları amaçlanmaktadır.

 

  • Adalet hizmetleri tazminatı

Madde 24-

(1) Devlet memurlarına ödenecek zam ve tazminatların düzenlendiği Yan Ödeme Kararnamesinin III sayılı cetvelinin F bendinde yer alan Adalet Hizmetleri Tazminatı oranları her unvan için Ankara, İstanbul, İzmir illerinde görev yapanlara “50 puan”, bu iller dışında kalan büyükşehirlerde “40 puan” ve diğer illerde görev yapanlara “30 puan” artırımlı ödenir.

(2) Adalet hizmetleri tazminatı Bakanlık merkez teşkilatı ile Hakimler ve Savcılar Kurulu ve Adalet Akademisi’nde görev yapan memurlar ile bu kurumlarda görev yapan Teknik Hizmetler Sınıfı, Sağlık Hizmetler Sınıfı ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri

Sınıfında görev yapanlara da aynı usul ve esaslar çerçevesinde ödenir. Bu fıkra kapsamında tazminat ödenenlere 2006/10344 sayılı Kararın diğer maddelerine göre tazminat ödenmez.

GEREKÇE: Yüksek Mahkemeler, Yüksek Seçim Kurulu, Sayıştay, İl ve İlçe Seçim Kurulları ile adli, idari ve askeri yargıda (Ceza İnfaz Kurumları ve İcra Müdürlükleri personeli dâhil) fiilen görev yapan memurlara 657 sayılı Kanun ve Yan Ödeme Kararnamesi uyarınca Adalet Hizmetleri Tazminatı ödenmektedir. Belirtilen birimlerde görevli personelin iş yoğunluğu yüksek, çalışma şartları oldukça ağırdır. Özellikle son dönemde bir taraftan personel sayısının önemli ölçüde azalması diğer taraftan dava sayısındaki olağanüstü artış personelin çalışma şartlarını ağırlaştırmakta ve yıpranmasına yol açmaktadır.

Yan ödeme kararnamesinde Din Hizmetleri Tazminatı, Emniyet Hizmetleri Tazminatı, Eğitim Öğretim Tazminatında güncellemeler yapılmasına rağmen Adalet Hizmetleri Tazminatı oranlarında değişikliğe gidilmemiştir.

Yukarıdaki açıklamalar çerçevesinde çalışma şartları ve hizmet gerekleri dikkate alınarak Adalet Hizmetleri Tazminatı oranlarında değişiklik yapılması zorunlu hale gelmiştir. Yüzde 50 oranındaki artışın parasal karşılığı aylık 2421 TL, Yüzde 40 oranındaki artışın parasal karşılığı aylık 1937 TL, Yüzde 30 oranındaki artışın parasal karşılığı aylık 1453 TL dir.

Merkez teşkilatında görevli personele daha önce havuz parası adı altında ödeme yapıldığı dönemde merkez ve taşra personelinin maaşları eşit düzeydeydi. Ancak havuz parasının kaldırılmasıyla merkez çalışanları mali hak kaybına uğramış, taşra teşkilatında görevli personelin gerisine düşmüştür.

Ayrıca, Adalet hizmetleri tazminatından yararlanamayan ancak bu kapsamdaki personelle aynı ortamda ve benzer işlerle iştigal eden Hakimler ve Savcılar Kurulu ve Adalet Akademisi’nde görev yapan memurlar ile Bakanlık merkez teşkilatında görev yapan Teknik Hizmetler Sınıfı, Sağlık Hizmetler Sınıfı ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfı personelinin de bu tazminatı almaları amaçlanmaktadır.

 

  • Sözleşmeli adliye çalışanlarının ek ödemeleri

Madde 25-

(1) Adalet Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatında 657 sayılı Kanunun 4/B maddesi kapsamında görev yapan sözleşmeli personelin ek ödemeleri Ankara, İstanbul, İzmir illerinde görev yapanlara “50 puan”, bu iller dışında kalan büyükşehirlerde “40 puan” ve diğer illerde görev yapanlara “30 puan” artırımlı ödenir.

GEREKÇE: Kadrolu personel için Adalet Hizmetleri Tazminatındaki artış talebimize paralel olarak sözleşmeli personelin ek ödeme oranlarında talep edilmektedir

 

  • Sözleşmeli adliye çalışanlarının ek ödemeleri

Madde 35-

(1) Adalet hizmetleri tazminatı Bakanlık merkez teşkilatı ile Hakimler ve Savcılar Kurulu ve Adalet Akademisi’nde 657 sayılı Kanunun 4/B maddesi kapsamında görev yapan sözleşmeli personelin ek ödemeleri Ankara, İstanbul, İzmir illerinde görev yapanlara “50 puan”, bu iller dışında kalan büyükşehirlerde “40 puan” ve diğer illerde görev yapanlara “30 puan” artırımlı ödenir.

GEREKÇE: Kadrolu personel için Adalet Hizmetleri Tazminatındaki artış talebimize paralel olarak sözleşmeli personelin ek ödeme oranlarında talep edilmektedir. Ek ödemedeki yüzde 50 oranındaki artışın parasal karşılığı aylık 2421 TL, yüzde 40 oranındaki artışın parasal karşılığı aylık 1937 TL, yüzde 30 oranındaki artışın parasal karşılığı aylık 1453 TL dir.

 

  • Adalet hizmetleri sınıfı oluşturulması

Madde 47-

(1)657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı maddesindeki Sağlık ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfı, Emniyet Hizmetleri Sınıfı ve Din Hizmetleri Sınıfına benzer şekilde Adalet Bakanlığı ile diğer yargı kurumlarında görev yapan 657 sayılı devlet memurları için “Adalet Hizmetleri Sınıfı” tesis edilmesi için gerekli çalışmalar yapılmalıdır.

GEREKÇE: Genel İdare Hizmetleri sınıfı genel manada büro hizmeti olarak tanımlanmaktadır. Adalet Bakanlığı bünyesinde ifa edilen görevler ise kısmen büro hizmeti olmakla birlikte, ölü muayene, otopsi, keşif, haciz, emanet vb. işlemler için kurum dışında birçok noktada görev yapılmasını gerektirmekte, kimi zaman mesai tanımı olmaksızın devam eden duruşmalarda görev yapılmakta, adli işlemlerin kesintisizce yerine getirilmesi için gerek adliyelerde gerekse diğer adli birimlerle adli işlemlerin aksatılmadan devamını temin için görev yapılmaktadır.

Yapılan işlerin yoğunluğu ve karmaşıklığı sebebiyle kurumda personel tutulması ve görev yapan personelin memnun edilmesi mümkün olamamaktadır. Bu kurumlarda yapılan kadroların GİH yada YHS içinde yer alması sebebiyle bu hizmetler ve unvanlar için özendirici, teşvik edici ödeme kalemlerinin üretilmesi mümkün olamamaktadır. Kurumda personel tutabilmenin, kurum aidiyetinin geliştirilmenin en verimli yönteminin bu kadroları kapsayacak Adalet Hizmetleri Sınıfının oluşturulması olduğu değerlendirilmektedir.

 

  • Servis hizmeti

Madde 99-

(1) Adalet Bakanlığı tarafından büyükşehirlerde görev yapan personeline işe geliş ve gidişlerinde servis hizmeti sağlanır. Servis hizmetinin ekonomik olmadığı durumlarda bu personele mesai günleri bir gidiş, bir geliş esas alınarak aylık toplu taşıma kartı veya ücreti verilir.

GEREKÇE: Büyükşehirlerde yaşam maliyetlerinin görece daha yüksek olması sebebiyle merkez teşkilatında olduğu gibi servis hizmeti sunulması veya toplu taşıma ücretinin ödenmesi uygun olacaktır.

 

  • Adalet Bakanlığı Koruma ve Güvenlik görevlileri için silah taşıma ruhsatı

Madde 124-

Adalet Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı ile Hakimler ve Savcılar Kurulu ve Adalet Akademisi’nde Koruma ve Güvenlik görevlisi kadrosunda görev yapan devlet memurlarının görev ve görev dışında harca tabi olmaksızın taşıma ruhsatlı silah hakkından yararlanması için çalışma yapılacaktır.

GEREKÇE: Adalet Bakanlığı bünyesinde koruma ve güvenlik görevlisi kadrosunda görev yapan devlet memurları, görevleri esnasında göreve ait kurum silahlarını kullanmaktadır. Bu kullanımda, çok sayıda kişinin aynı silahı kullanması silahların özellikle işlerliği konusunda endişeye neden olmaktadır. Diğer taraftan, bu kişiler tutuklu ve yükümlü yakınlarıyla yüz göz olmakta, dolayısıyla görev sonrası da güvenlik endişesi taşımaktadırlar. Bu nedenle, Adalet Bakanlığı bünyesinde koruma ve güvenlik görevlisi kadrosunda görev yapan devlet memurlarının harca tabi olmaksızın taşıma ruhsatlı silah hakkına sahip olmalarında fayda mülahaza edilmektedir.

 

  • Mahkemelerde görev yapan personelin fazla çalışma ücreti

Madde 13-

(1) 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 17 nci maddesinin birinci cümlesinde yer alan Ankara İstanbul ve İzmir için on iki diğer büyükşehirler için on olarak uygulanır.

(2)Fazla çalışmanın akşam 8 ile sabah 6 arasında yapılması halinde fazla çalışma ücreti %50, hafta sonu ve resmi tatiller ile milli ve dini bayramlarda yapılması halinde %100 artırımlı ödenir.

(3)Aynı maddenin ikinci cümlesi 7. Toplu Sözleşme döneminde uygulanmaz.

GEREKÇE: 375 sayılı KHK’nin ek 17 nci maddesinde; iş yoğunluğu yüksek olan mahkemelerde görevli personele yaptırılacak fazla çalışmaya ve ödenecek ücrete ilişkin düzenlemeler yer almakta olup, toplam personel sayısının yüzde onuna fazla çalışma yaptırılabileceği hükme bağlanmış ancak, 6. Dönem toplu sözleşme ile bu oranın yüzde 30 olarak uygulanması kararlaştırılmıştır.

Uygulamada fazla çalışma ücreti ile ilgili sıkıntılar yaşanmakta, fazla çalışma yaptığı halde pek çok personel ücret alamamaktadır. Teklifimiz ile yüzdelik oran kısıtlaması kaldırılarak, fazla çalışma yapan personelin tamamına ücret ödenmesi amaçlanmakta, ayrıca fazla çalışma karşılığı olarak ödenecek saat ücretinin de büyükşehirler için farklılaştırılarak Ankara İstanbul ve İzmir için brüt 64,8 TL, diğer büyükşehirler için 32,4 TL ye çıkarılması suretiyle çalışanların emeklerinin karşılığını alması talep edilmektedir.

Uygulanmasını istemediğimiz ikinci cümle, fazla çalışma ödemesinden yararlanacak personel sayısına yüzde 10 sınırı getirmektedir. Talebimizle fazla çalışma yapan tüm Adliye personeline fazla çalışma ücreti ödenmesine imkan sağlanmaktadır. 2019/1 Sayılı Kamu Görevlileri Hakem Kurulu Kararı incelendiğinde;

  • Basın, Yayın ve İletişim Hizmet Kolu bölümünün 14. maddesi,
  • Kültür ve Sanat Hizmet Kolu bölümünün 1., 8. ve 12. maddeleri,
  • Bayındırlık, İnşaat ve Köy Hizmet Kolu bölümünün 2., 5., 8. ve 10. maddeleri,
  • Tarım ve Ormancılık Hizmet Kolu bölümünün 2., 17., 18., 19., 20. ve 21. maddeleri, ile fazla çalışma yetkisi verilmekle birlikte, personel sayısına bir kısıtlama getirilmediği görülecektir.

 

  • Koruyucu giyim yardımı

Madde 28-

(1) Büro, Bankacılık ve Sigortacılık Hizmet Kolu kapsamında bulunan kurum ve kuruluşların ambar, depo, matbaa, atölye, laboratuvar ve açık arazi şartlarında görev yapan personeline hizmetin gereği olarak görev esnasında giyilmesi gereken koruyucu giyim malzemesi ayni olarak verilir. Giyim malzemelerinin standartları ile hangi personele ne kadar süreyle verileceği ve nasıl muhafaza edileceği hususları ile bu malzemelerin kullanımına ilişkin usul ve esaslar kurumlar ve hizmet kolunda yetkili sendika tarafından birlikte belirlenir.

Gerekçe: Büro, Bankacılık ve Sigortacılık Hizmet Kolu kapsamında bulunan kurum ve kuruluşların ambar, depo, matbaa, atölye, laboratuvar ve açık arazi şartlarında görev yapan personeline hizmetin gereği olarak görev esnasında giyilmesi gereken koruyucu giyim malzemesinin kullanıcılara verilmesi ön görülmektedir. 6. dönem Kültür ve Sanat Hizmet Koluna İlişkin Toplu Sözleşmenin 17. Maddesinde “Bu hizmet kolu kapsamında bulunan kurum ve kuruluşların taşra teşkilatında…”denilmek suretiyle özel nitelikte gerekçede bulunmaksızın hizmet kolunun tümüne koruyucu giyim yardımı yapılamasına karar verilmiştir. Hizmetlerin gereği, uygulamada birliğin, hak ve adaletin sağlanması için hizmet kolumuz kapsamında görev yapan ve bu alanlarda fiilen görev yapanlara koruyucu giyim talep edilmektedir.)

 

TÜRK BÜRO-SEN tarafından Adalet Çalışanlarıyla İlgili Sunulan 7. Dönem Toplu Sözleşme Teklifleri

ADALET BAKANLIĞI, HÂKİMLER VE SAVCILAR KURULU, DANIŞ­TAY, YARGITAY ve SAYIŞTAY

  • Mali Haklar, Zam, Tazminat, İzin ve Sosyal Haklar İle İlgili Genel Taleplerimize İlaveten;
  • 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 36. Maddesinde düzenleme yapılarak Adalet personeli için Adalet Hizmetleri Sınıfının oluşturul­ması.
  • Adalet çalışanlarının özlük hakları, ek gösterge, fiili hizmet zammı gibi taleplerinin Strateji Belgesine eklenmesi.
  • Adli Yıl açılışında çalışanlara ikramiye ödenmesi.
  • Hakim ve Cumhuriyet Savcısı dışındaki diğer personelin 4483 Sayılı Kanun Hükümlerine tabi tutulması.
  • Adalet Hizmetleri Tazminatının %30 oranında artırılması.
  • Adalet çalışanlarının 666 sayılı KHK ile ellerinden alınan (havuz, nöbet ve fazla mesaileri) haklarının iade edilmesi.
  • Nöbet ücretlerinin artırılması ve ödemelerin düzenli yapılması.
  • Adalet Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı ile yüksek yargı organlarının tüm personeline, Hâkim ve Savcılarda olduğu gibi brüt maaşlarının %10’u tutarında yargı ödeneği ödenmesi.
  • Adli Emanet Memurluğu kadrolarında çalışanların mali ve özlük hak­larının iyileştirilmesi, personele koruyucu gıda ve kıyafet takviyesinin yapılması.
  • Adalet Bakanlığı Memur Sınav, Atama ve Nakil Yönetmeliğinde yapı­lan düzenlemeyle yazı işleri ve idari işler müdürleri için getirilen rotas­yonun kaldırılması.
  • Adalet Bakanlığı Merkez teşkilatı, HSK, Adalet Akademisi çalışanlarına da taşra teşkilatında çalışan personele ödenen Adalet Hizmetleri Taz­minatının aynı oranda ödenmesi.
  • Adalet Bakanlığı taşra teşkilatında personel müdürlükleri ihdas edile­rek personelin özlük, nakil, izin, vb. işlemlerin bu müdürlüklerce yürü­tülmesinin sağlanması.
  • Anayasa Mahkemesinin kuruluş kanununda belirtilen ve Anayasa Mahkemesi üyeleri ve idari personelinin faydalandığı ek ödemenin, Yargıtay, Sayıştay ve Danıştay’da görev yapan idari personele de ödenmesinin sağlanması.
  • Hakim ve C. Savcılarına verildiği ancak kurumda çalışan diğer per­sonellere verilmediği, söz konusu ek ödemenin Yargıtay, Sayıştay ve Danıştay’da görev yapan personele de ödenmesi için kanuni düzen­lemenin yapılması.
  • Adalet Komisyonlarında personeli ilgilendiren toplantılara sendika temsilcilerinin katılımının sağlanması.
  • Nöbet tutan memurların, görevlerini gereği gibi yapabilmesi için Nöbetçi Memurların Görev Ve Sorumlulukları İle Çalışma Şekillerini Gösterir Yönetmelik’in 14. maddesinde belirlenen çalışma şartlarının temin edilmesi.
  • Teknik ofiste görevlendirilen personele durumlarına uygun bilgisayar işletmeni kadrolarının verilmesi.
  • 666 Sayılı KHK ile ihdası öngörülen Adalet Uzmanlığı ve yeni oluşturu­lacak Adli Hizmet Uzmanlığı kadrolarına açılacak özel sınavlarla kurum personelinin atanması hususunda gerekli düzenlemelerin yapılması.
  • Adalet Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatına uzman katip yardımcısı ve uzman katip kadrolarının ihdas edilmesi ile kurum içinden yapılacak özel sınavla Uzman Katiplik kadrolarına geçişlerinin sağlanması.
  • Adliyelerde kamu hizmeti gereği muhatap olunan kitlelerin özellikleri göz önüne alındığında ruh ve beden sağlığı açısından olumsuz etki­lenmektedir. Bu nedenle adalet çalışanları için fiili hizmet zammı geti­rilmesi ayrıca personele kişisel gelişimlerine katkı sağlayacak eğitimler ile psikolojik destek verilmesi.
  • Adalet Bakanlığı ve bağlı kuruluşlardaki (Ceza ve Tevkif evleri Genel Müdürlüğü, Denetimli Serbestlik vb.) 4688 Sayılı Kanun’a göre sendi­ka üyesi olamayacakların önündeki engellerin kaldırılması.
  • İcra Müdürlüğü ve Müdür Yardımcılığı alımlarının tamamen kurum içi Görevde Yükselme Sınavı ile karşılanması, müracaat şartları arasında yaş sınırının kaldırılması, Adalet Meslek Yüksek Okulu ve Hukuk Fakül­tesi mezunları dışındaki diğer öğrenim alanlarından mezun olan per­sonele de bu sınavlara girme hakkı verilmesi.
  • Personelin yer değiştirmeye ilişkin atama taleplerinin karşılanması için boş kadroların bulunduğu birimlerin ve illerin internet ortamından du­yurulması.
  • Ulaşım ödeneğinin tüm çalışanlara ödenmesi.
  • Adalet Bakanlığı’nda fazla mesai yapan tüm personele 6 ay 50 saat sınırının kaldırılarak; yılın 12 ayı boyunca süre, personel ve saat kısıtla­ması olmadan fazla çalışma ücretinin karşılığının verilmesi.
  • Koruma ve güvenlik görevlilerinin, görevleri sırasında silahlarını taşı­malarının sağlanması.
  • Belirli bir nüfus veya adliye çalışan sayısını aşan her adliyeye İdari İşler Müdürlüğü kadrosu ihdas edilmesi.
  • İcra katiplerinin havuz tayinlerine başvurabilmelerinin sağlanması.
  • İcra katiplerine 6. Dönem Toplu Sözleşme Mutabakatında verilmeyen tazminatın verilmesi.
  • Hakim ve savcılarda olduğu gibi, icra müdürlüklerinde çalışan perso­nele almış oldukları kararlara karşın açılacak olan davalarda rücu yasa­ğında uygulama birliği sağlanması.
  • Hakim ve savcılarda olduğu gibi icra müdür ve müdür yardımcılarında da 1. bölgede isteğe bağlı olarak emekliliğe kadar çalışma hakkının verilmesi.
  • İcra Müdürlüklerinde fazla mesai yapan tüm personele 6 ay 50 saat sınırının kaldırılarak; yılın 12 ayı boyunca süre, personel ve saat kısıtla­ması olmadan fazla çalışma ücretinin karşılığının verilmesi.
  • Mübaşir ve emanet memurlarına 3. Derece kadronun ihdas edilmesi.
  • Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğünde yapılacak olan Görevde Yükselme Sınavlarında öğretmen kadrosunun açılması.
  • Engelli çocuğu olan (engel durumu %70 ve üzeri) memurların çocuk yardımı ücretinin artırılması, çalışan anne veya babanın esnek mesaisi olması.
  • Engelli memurlara giriş ve çıkışta kolaylık sağlanması.
  • Sağlık hizmetleri sınıfı ve teknik hizmetler sınıfında bulunanlara öde­nen özel hizmet tazminatının, adalet hizmetleri tazminatları ile eşitlen­mesi.
  • Mağdur Hakları Daire Başkanlığı bünyesinde görev alan uzmanlar için “Adli Destek Görevlisi” adı altında kadro tahsisi ve başka bakanlıklar­da karşılığı olmayan bu kadroya özgü özlük haklarının ayrıca iyileşti­rilmesi.
  • 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanununun 33/2 maddesine göre “Mah­kemelere görevlendirilen ve ya bu kanun kapsamındaki tedbirleri uy­gulayan sosyal çalışma görevlilerine almakta oldukları aylıkların brüt tutarının %50’si oranında ödenek verilir” maddesinde %50’nin %100 olarak düzenlenmesi.
  • Adalet Bakanlığında (Adliyelerde) Yazı İşleri Müdürlerinin yaptıkları iş ve işlemler gereğince, hem Hakim-Savcı hem de İcra Müdürleri gibi ve dahi aynı görevleri icra ettikleri göz önünde bulundurularak, 6136 sayılı kanunun ilgili yönetmeliğinde Yazı İşleri Müdürlerine vergiden muaf (harçsız) silah taşıma ruhsatı verilmesi hususunda düzenleme ya­pılması.

YÜKSEK SEÇİM KURULU BAŞKANLIĞI

  • Mali Haklar, Zam, Tazminat, İzin ve Sosyal Haklar İle İlgili Genel Taleplerimize İlaveten;
  • 7062 sayılı kanunun 10. Maddesi 9. Fıkrasındaki geçici görevlendir­meyi düzenleyen kısmın yürürlükten kaldırılması.
  • Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Sınavı yönetmeliğinde “Açık­tan Atama” uygulamasının kaldırılarak, tüm atamalarda Görevde Yük­selme ve Unvan Değişikliği Sınavı yapılması.
  • Seçim dönemlerinde çalışan YSK personelinin yapmış olduğu fazla mesailerinin karşılığının eksiksiz olarak ödenmesi.
  • Seçim Müdürlerine uygulanan zorunlu rotasyonun kaldırılması.
  • Hizmet içi eğitimlerin yüz yüze yapılmasının sağlanması.
  • Seçim Müdürlüğü binalarının fiziki koşullarının iyileştirilmesi.

ANAYASA MAHKEMESİ BAŞKANLIĞI

  • Mali Haklar, Zam, Tazminat, İzin ve Sosyal Haklar İle İlgili Genel Taleplerimize İlaveten;
  • Anayasa Mahkemesi üyelerinin yararlandığı sağlık haklarından, ku­rumda görev yapan diğer personelin de yararlandırılması.
  • Anayasa Mahkemesi Başkanlığında ihdas edilen uzmanlık kadroların­da çalışanların maaşlarının iyileştirilmesi.

TÜRKİYE ADALET AKADEMİSİ BAŞKANLIĞI

  • Mali Haklar, Zam, Tazminat, İzin ve Sosyal Haklar İle İlgili Genel Taleplerimize İlaveten;
  • Görevde Yükselme Sınavlarının ivedilikle yapılması.
  • Kurumun şehir merkezine uzak olması nedeniyle yaşanan ulaşım ve kreş sorununun bir an evvel giderilmesi.
  • Gece çalışan memurlara yaptıkları görev karşılığı olan ücretin öden­mesi.

ÖZEL HABER // ADALET.GEN.TR

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.